LANDBRUKSTAKST

Prinsippene ved landbrukstakster skiller seg vesentlig fra den vurderingsmetode som benyttes på boligeiendommer. Prinsippet er at en normal og påregnelig netto avkastning av drifta skal legges til grunn. I tillegg kommer verdien av bygningene til nedskrevet gjenanskaffelsesverdi.Når det gjelder driftsbygningene, må nytteverdien i dagens påregnelige drift vurderes.Dersom eiendommen selges i det åpne marked, og kjøpermå søke konsesjon, kan kommunen foreta prisregulering med hjemmel i Konsesjonsloven. Prisregulering foretas ikke på eiendommer somomsettes for Kr. 3 500 000 eller mindre.

Landbruksdepartementet har gitt retningslinjer for fastsettelse av pris på landbrukseiendommer i rundskriv M – 3/2002. Rundskrivet bygger på Odelsloven og Konsesjonsloven, og er retningsgivende for takstmannen.Området landbrukstakst oppleves av mange som svært diffust, og med en gjennomgående misforståelse av at verdien varierer sterkt, avhengig av utgangspunkt for taksten. Uansett utgangspunkt, er gjeldende retningslinjer for taksten de samme, nemlig rundskriv M – 3/2002 Jeg ønsker å bidra til klargjøring av noen begreper, som forhåpentlig kan gjøre området litt enklere.De mest vanlige takstområder er følgendeOdelstakst:Ved overdragelse innen familien, må eiendommen omsettes for maksimalt 75% av takstverdien, dersom selger skal unngå gevinstbeskatning på differansen mellom inngangsverdi og utgangsverdi (salgssum).
Det fremgår av loven at:Verdsetjinga ved odelstakst skal gjerast på grunnlag av den bruk av eigedomen som er naturleg og pårekneleg etter tilhøva på staden, og som kan sameinast med at eigedomen, hovudsakleg blir nytta til landbruksføremål».

Åsetestakst: Ingen har krav på åsetestakst med mindre eier er død, og eiendommen overtas av arvinger. Det har imidlertid blitt en etablert og godkjent praksis, at åsetesfradrag foretas også ved andre overdragelser i familien. Åsetesfradraget kan benyttes som skattemessig fradrag, (75% regelen). Det fremgår av loven at:Verdsetjinga skal gjerast med særleg tanke på at overtakaren kan makte å bli sitjande med eigedomen».
Salg i det åpne marked (konsesjonstakst) Utgangspunktet for taksten er det samme, men det er en kjent sak at mange kjøpere har evne og vilje til å betale mer enn takstmannen fastsetter som en forsvarlig pris, vurdert etter avkastning. Begrensningen ligger da i konsesjonsbehandlingen, og mulighet for prisregulering.

Odelsløsning med odelsskjønn: Dersom en odelseiendom blir solgt ut av familen, eller til kjøper med dårligere odel, kan den best odelsberettigede kreve eiendommen løst på odel innen 6 mnd. En odelsløsningssak er en rettslig prosess, ved at den odelsberettigede saksøker kjøper. Dersom retten gir medhold i at saksøker har løsningsrett, nedsetter retten et skjønnsutvalg på 4 skjønnsmenn og en fagdommer, som fastsetter eiendommens verdi. Odelsskjønnet settes på fritt grunnlag, uavhengig av tidligere takst eller overdragelse. Grunnlaget for odelsskjønnet er likevel de samme retingslinjer.

Dokumenter som bør foreligge

  • Skjøter
  • Kjøpekontrakter
  • Forsikringsavtaler
  • Leieavtaler
  • Festeavtaler
  • Eventuelle flyfoto av tunet
  • Plantegninger over bygninger, osv.
  • Skogbruksplan
  • Gjødselplan
  • Andre dokumenter som kan være relevante for taksten, slik som skiftplaner som er ført av eier med avlingsmengder osv.
  • Gårdskart fra NIJOS
  • Dokumenter som bør foreligge

    • Skjøter
    • Kjøpekontrakter
    • Forsikringsavtaler
    • Leieavtaler
    • Festeavtaler
    • Eventuelle flyfoto av tunet
    • Plantegninger over bygninger, osv.
    • Skogbruksplan
    • Gjødselplan
    • Andre dokumenter som kan være relevante for taksten, slik som skiftplaner som er ført av eier med avlingsmengder osv.
    • Gårdskart fra NIJOS

    [/av_one_full]